Page 45 - Çalıkuşu Dergisi Mayıs_2023
P. 45

3- Kaçma (ders çalışmayı bırakma, sınavı yarıda bırakma, ödevleri yarıda bırakma, bir derse başladığın-
        da bunun faydasız olduğunu düşünüp masadan kalkmak, masaya hiç oturmamak) kaçınma (ders çalışmayı
        ertelemek, sınav günleri rapor almak, sınavlara girmeme çabası sınanacağı ortamlardan uzak durmak) gibi
        davranışsal belirtiler.
          Öğretmenim sınav kaygısının bahsettiğiniz belirtileri bizim çocuğumuzda var ama nasıl oluştu bunlar? Biz
        elimizden geleni yaptığımızı düşünüyoruz. Evet bir çok aile elinden geleni yapıyor çocukları için hem maddi
        hem manevi sunabildikleri imkanı sunmaya gayret ediyorlar ancak bu sadece velilerin ya da sadece öğrencinin
        ya da sadece sosyal çevrenin tek başına yaratabileceği bir sağlık ortamı değil. Burada bir işbirliği gerekiyor.
          Sınav kaygısını arttıran nedenlerin başında gelen sınavla ilgili gerçekçi olmayan olumsuz otomatik düşün-
        celer ve inanışlar bu süreci etkileyen en önemli nedendir. Özellikle mükemmeliyetçi ve rekabete yatkın kişilik
        özellikleri olan bireylerde sık görülmektedir. Yakın çevrenin beklentisi de sınav kaygısının artmasında önemli
        bir rol oynar. Ailenin yanlış tutumu mükemmeliyetçi yaklaşımlar yüksek beklenti düzeyi başarısız olma kor-
        kusu zamanı etkin kullanamamak kendini sınava hazır hissetmemek verimli ders çalışmamak ve hedef belir-
        sizliği diğer nedenler arasındadır. Performans ile ilgili olumsuz beklentiler var olan fizyolojik belirtilerle ilgili
        olumsuz düşünceler üretmek ve kendisini başkalarıyla kıyaslama eğitimi de sınav kaygısını arttıran nedenler
        arasındadır. Fizyolojik ihtiyaçların karşılanmaması özellikle uykusuzluk dengesiz beslenme asosyal yaşam ya
        da aşırı sosyal bir yaşam biçimi de sınav kaygısını arttırmaktadır.
          Sınav kaygısından kurtulmak için neler yapabiliriz?
          1. Sınava düzenli olarak yeterince çalışma konusunda kendinizi motive edin.
          2. Sınav öncesinde sizi mutlu edecek sevdiğiniz yararlı besinler tüketin.
          3. Sınav konusunda olumsuz düşünceleriniz yoğunsa spor yapın.
          4. Uykunuz düzenli olsun, günlük 7-8 saat uyuma konusunda kendinizi programlayın.
          5. Sevilen kişilerle boş zamanlarda iletişimde olun ve onlarla vakit geçirin.
          6. Motivasyon sağlayıcı hobileriniz varsa kesinlikle yapın.
                                         Aileye düşen görevler
          Çocuğunuzun kendisiyle ilgilendiğinizi ihtiyacı olduğunda yardım edeceğinizi bilmesini sağlayın.
          Sınavı öğrenci gözünde hayati değer taşıyan büyük bir olay gibi göstermemeye çalışın bu durum öğrencide
        isteksizlik ve aşırı tedirginlik oluşturur.
          Çocuk ve ailesinin sınava ilişkin ürettikleri olumsuz düşünceler sınavdan önce sınavın sonucuna ilişkin
        olumsuz tahmin yürütmeler karşılaşılan herhangi bir güçlükten sonra sınavın başarılı geçmeyeceğine yönelik
        atıfta bulunulması da yine çocuğun kaygı düzeyini artırmaktadır.


                                                                                    Yakup ZANBAK
                                                                                 Psikolojik Danışman

































                                                           43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50