Page 64 - çalıkuşu-4-CONVERT.cdr
P. 64
1. PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK gibi, üniversiteye giriş, iş başvurusu gibi alanlarda da
Psikolojik sağlamlık, olumsuz yaşam olayları dikkate alınmaktadır. Okulda öğrencilerin akademik
karşısında stresle başa çıkmada kullanılan duygusal ve başarılarını ölçmek, bu performans sonuçlarına dayanarak
bilişsel dayanıklılık yetisidir. Olumlu baş etmenin öğrenci hakkında karar vermek, öğrenciyi ilgi ve
sonuçları olan uyum ve yeterlilik gibi gelişme, geleceğe yeteneklerine göre başarılı olacakları alanlara yöneltmek,
yönelme, umut ile ilgili olan kavram, Türkçe kaynaklarda; genel olarak eğitim sisteminin görevidir. Bunun yanısıra
“psikolojik dayanıklılık”, “kendini toparlama gücü”, öğrenci akademik başarısını olumsuz etkileyen etmenlerin
“yılmazlık” ifadeleriyle de kullanılır. Bireyler yaşadıkları belirlenmesi de büyük önem taşımaktadır.
güçlükler karşısında psikolojik sağlamlıkları sayesinde, 3. PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK VE AKADEMİK
önceki durumlarına dönebilmekte ve yaşamlarına yeniden BAŞARI ÖN TEST-SON TEST ÇALIŞMASI
uyum sağlayabilmektedir. Trakya Kalkınma Ajansı 2019 Teknik Destek
2. AKADEMİK BAŞARI Programı kapsamında, Tekirdağ İl Milli Eğitim Müdürlüğü
Akademik başarı ya da başarısızlık, bireyin Ar-Ge birimi ve Tekirdağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi
kendisi, ailesi ve içinde yasadığı toplum bakımından tarafından yazılarak desteklenmeye hak kazanılan
oldukça önem taşımaktadır. Akademik yönden başarılı, “Başarısızlık Nedenleri Ölçeği Geliştirme Süreci” isimli
nitelikli insan gücü potansiyelinin bir toplumun proje sonucunda geliştirilen “Başarı Algısı Ölçeği” ve
kalkınmasında en temel güç olduğu kabul edilmektedir. 2006 yılında Prof. Dr. Şerife TERZİ tarafından Türkçe'ye
Akademik başarısızlık ise, bireyin bilişsel yeteneğine göre kazandırılan “Kendini Toparlama Gücü Ölçeği” ön test ve
beklenenin altında bir başarı olarak tanımlanmaktadır. son test olarak kullanılmıştır.
Öğrencinin uzun süreli hemen hemen her 4. 12 OKULDA GERÇEKLEŞTİRİLEN REHBERLİK
dersten, gelişim düzeyinin ve yeteneklerinin altında başarı FAALİYETLERİ
göstermesi ve bu başarısızlığı bir türlü telafi edememesi Pilot okul olarak belirlenen 12 okulda 4 adet öğrenci
durumu akademik başarısızlık olarak kabul edilmektedir. oturumu, bir adet veli etkileşim atölyesi
Literatürde akademik başarıyı etkileyen çeşitli faktörlerden gerçekleştirilmiştir. Oturumlar boyunca; hedef belirleme,
söz edilmektedir. Akademik başarısızlık genel olarak zaman yönetimi, verimli ders çalışma süreci, davranışsal
güdülenme, örgütleme, hedef belirleme, öz denetim, öz bağımlılıklara müdahale, duyguları tanıma, kabul etme,
yeterlik, aile çevresi, kişisel psikolojik sorunlar ve olumsuz duygu düzenleme becerileri, sağlıklı baş etme yöntemleri,
arkadaş çevresi gibi faktörlerle ilişkilendirilmektedir. karakter güçlerini fark etme gibi konularda detaylı
Öğrencilerin sergilemiş oldukları akademik bilgilendirmeler yapılmış ve yapılandırılmış etkinlikler
başarı, istendik düzeyde davranışların oluşup gerçekleştirilmiştir.
oluşmadığının belirlenmesinde bir ölçüt olarak kullanıldığı
Yapılan p lot çalışmanın sonucu...
5. SONUÇ
Yapılan pilot çalışmanın sonucunda öğrencilerin özellikle psikolojik sağlamlık odağında gerçekleştirilen
etkinliklerden daha çok fayda sağladığı, akademik başarıyı arttırma odaklı yapılan çalışmalarda ise yapılan çalışmaların
arasında uzun bir zaman olması nedeniyle gerekli faydanın sağlanamadığı görülmüştür. Ön test ve son test sonuçları
incelendiğinde ise gerek kendini toparlama gücü, gerek başarı algısı ölçeğinde anlamlı değişikliklerin olduğu
gözlemlenmiştir.
Pilot okul olarak belirlenen okullar ve okullarda çalışmaları gerçekleştirilen psikolojik danışmanlarımızın listesi
şu şekildedir:
64